تاثیر عصاره سنجد در درمان استئوآرتریت

استئوآرتریت یکی از شایعترین اختلالات ماسکولواسکلتال است که در 70% افراد بالای 60 سال دیده می شود. استئوآرتریت علامتدار زانو و لگن، شایعترین علت ناتوانی ماسکولواسکلتال است و در دنیای غرب از نظر تاثیر اجتماعی در بین زنان مقام چهارم و در مردان مقام هشتم را دارد. درمان پذیرفته شده کنونی برای استئوآرتریت علامتی می باشد و هدف اصلی برطرف کردن درد است. براساس آخرین الگوریتم درمانی استئوآرتریت، اولین خط درمانی باید غیردارویی( فیزیکی، آموزش و کاهش وزن ) باشد و در درجه بعد یک مسکن برای کنترل درد و آسپیراسیون در صورت وجود افیوژن (آب آوردن زانو) تجویز شود. در سراسر جهان ميليون ها نفر از انواع درد رنج مي برند و آرزوي يافتن دارويي با اثر بيشتر و عوارض كمتر براي برطرف كردن درد خود هستند.

گياهان دارويي به علت وجود مواد موثر طبيعي و همراه بودن اين مواد موثره با مواد ديگر تعادل بيولوژيك ايجاد كرده و از انباشته شدن مواد دارويي در بدن جلوگيري مي كنند . عوارض جانبي كم و يا فقدان عوارض جانبي داروهاي با منشا گياهي در دهه هاي اخير توجه جهانيان و محققان به اين داروها  را به خود جلب كرده است.

Elaeagnus Angustifolia یا زیتون روسی یا همان سنجد می باشد که در طب ایرانی به عنوان ضد التهاب و ضد درد در بیماری آرتریت روماتوئید استفاده می شود. جوشانده و عصاره و دم کرده میوه سنجد به عنوان یک درمان مطلوب در تب، زردی، آسم، کزاز و آرتریت روماتوئید مطرح شده است.

 

طی مطالعه بالینی انجام شده که به بررسی مقایسه تاثیر قرص سنجد و استامینوفن و پلاسبو در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام گرفت نشان داد که عصاره سنجد به عنوان یک درمان جدید گیاهی، در درمان استئوآرتریت زانو کارآیی بهتری از استامینوفن و پلاسبو دارد.

منبع: مجله پزشکی کوثر، دوره 12، شماره 1، بهار1386، صفحات 57-49

گردآورنده و مترجم: نغمه پیروزی

پیام بگذارید

X