نقش برخی مكمل های مواد مغذی در درمان بیماری مولتیپل اسكلروزیس (اسكلروز چند گانه)

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودايمني با علت ناشناخته و پاتوژنز پیچیده است که با التهاب مزمن، دمیلینه شدن (تحلیل غشاء میلین سلولهای عصبی) و از دست دادن این سلولها مشخص مي شود. اين بیماری معمولا  به صورت اختلال حرکتي، اختلالات بینايي يا مشکلات حسی ظاهر مي شود. علت ایجاد MS به طور دقیق شناخته شده نیست، با وجود اين عوامل محیطي از جمله تغذيه، عدم تحرک بدني، سیگار کشیدن و غلظت کم ويتامین D در اين مورد نقش دارند.

پژوهش ها نشان مي دهند که بیماران مبتلا به MS به علت کم تحرکي، بی اشتهایی، افسردگی و عوارض داروهای مصرفي در معرض خطر سوء تغذيه و کاهش دريافت ريزمغذی ها قرار دارند. بسیاری از بررسی ها اثرات مواد مغذی و الگوهای غذايي را در بیماران مبتلا به MS بررسي کرده اند، با این حال، نقش رژیم غذایی و مواد مغذی در پیشرفت بیماری به خوبي شناخته نشده است.

نتايج یک مطالعه مروری نشان داد که دریافت برخي مواد مغذی مانند ويتامین D، ويتامین A، بیوتین، و همچنین، اسید های چرب امگا3 و پروبیوتیک ها ممكن است منجر به بهبود ناتواني، کاهش پیشرفت بیماری، کاهش عود بیماری، بهبود خستگی و افسردگی در بیماران مبتلا به MS شوند.

با توجه به اين که برخي از مواد مغذی ميتوانند منجر به بهبود پاسخ التهابی و کاهش استرس اکسیداتیو ( به عنوان عاملی برای تخریب سلولها) در بیماران MS شوند، يک مداخله تغذيه ای مناسب و يا رعايت يک رژيم غذايي سالم ممكن است شدت و علایم بیماری MS را بهبود بخشد و به عنوان يک درمان تكمیلي احتمالي در اين بیماری در نظر گرفته شود.

منبع:  

Parastouei K, Naderi M, Abbaszadeh S, Taghdir M. The Role of Some Nutritional Supplements in the Treatment of Multiple Sclerosis: A Review Article. Armaghane-danesh 2022; 28(1): 43-58.

گردآورنده: نغمه پیروزی

پیام بگذارید

X