چند راهکار ساده جهت کنترل مدیریت سطح اضطراب و کاهش استرس

همه‌ی ما در زندگی، فشارهای روحی و روانی، ترس، دلهره و نگرانی را تجربه کرده‌ایم که این فشارهای روحی اگر از حدی فراتر برود، تمامی زندگی و فعالیت‌های ما را در طول روز تحت تأثیر قرار می‌دهد.در این مقاله قصد داریم چندین راهکار ساده برای کنترل در خودمان اشاره کنیم:

گوش دادن به موسیقی

موسیقی و تاثیرات آرام‌بخشی آن را دست کم نگیرید. یک موسیقی آرام‌بخش و ملایم، تاثیرات مثبتی در مغز و بدن دارد و در کاهش فشار خون و کاهش سطح هورمون کورتیزول نقش مهمی دارد. لازم بذکر است افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن، باعث افزایش استرس در ما می‌شود.

صحبت با دوستان

یکی دیگر از راهکارهای موثر، صحبت با دوستانتان است. همیشه به یاد داشته باشید روابط خوب با دوستان و عزیزان برای یک زندگی سالم و شاد ضروری است.

اگر در شرایطی هستید که امکان صحبت با دوستتان وجود ندارد، با خودتان صحبت کنید. از خود بپرسید چرا استرس دارید و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا کارها آرام‌تر پیش برود. سعی کنید خودتان را مطمئن کنید که از عهده همه‌چیز به خوبی برمی‌آیید.

تغذیه سالم

دقت داشته باشید در یک رژیم غذایی سالم، انواع ویتامین‌های ضداسترس را به راحتی دریافت می‌کنید. سعی کنید از غذاهای آماده و فریز شده تا جایی‌که می‌توانید دوری کنید و برای تمامی وعده‌های غذایی روزانه‌تان از قبل برنامه‌ریزی کنید.

فراموش نکنید از میوه جات‌ و سبزیجات تازه ، ماهی یا تن ماهی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

سعی کنید بخندید

خنده در بدن، سبب آزاد شدن اندورفین در بدن می‌شود. هرچه میزان این هورمون در بدن بالاتر باشد، خلق‌وخوی شما بهتر و سطح هورمون کورتیزول و آدرنالین (هورمون‌های استرس‌زا) کمتر خواهد شد. خنده همچنین سبب عملکرد بهتر سیستم عصبی شما می‌شود.

 به همین دلیل، وقتی افراد از ما می‌پرسند «برای کاهش استرس چه کنیم»، یکی از جواب‌های ما، تماشای فیلم‌ها و سریال‌های کمدی، به ویژه قبل از خواب است.

دوری از عادات بد

برخی از افراد ممکن است با مصرف بیش از حد کافئین یا الکل، سیگار کشیدن، خوردن زیاد یا استفاده از مواد غیرقانونی با استرس مقابله کنند. این عادات می تواند به سلامت شما آسیب برساند.

پیشنهاد ما به آن دسته از افرادی که استرس بالایی دارند، ترک چای و قهوه است زیرا قهوه دُز بالای کافئین را دارد که سبب افزایش سطح اضطراب در بدن می‌شود. چای نیز خود باعث کم‌خوابی می‌شود و یک مانع مهم برای کاهش سطح استرس در بدن به شمار می‌رود.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها خطر ابتلا به سرطان را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهند و در کاهش سطح استرس بسیار موثر هستند.

مدیتیشن کردن

مدیتیشن یا مراقبه را به عنوان بخشی از کارهای روزانه‌تان قرار دهید. به یاد داشته باشید مراقبه در سلامت روان انسان، اثری همچون معجزه دارد.

برای این منظور، ورزش‌هایی مانند یوگا یا تای‌چی یا انواع دیگر ورزش‌ها که هدفشان آرامش ذهن و بدن است، می‌تواند به عنوان بهترین ویتامین برای کاهش استرس عمل کند.

توصیه ما این است اگر برایتان امکان‌پذیر است در کلاس یا باشگاهی محل زندگی یا کارتان ثبت‌نام کنید. اگر به هر دلیلی برایتان مقدور نیست، فیلم‌های آموزشی زیادی در یوتیوب و اینترنت هست که می‌تواند کمک حالتان باشد.

دقت کنید ورزش کردن، حتما به معنای وزنه زدن در باشگاه نیست. یک یپاده‌روی کوتاه در پارک، انجام حرکات کششی ساده در هنگام استراحت کاری، می‌تواند همچون بهترین داروهای آرامش‌بخش عمل کند. سعی کنید همیشه در روز تحرک بدنی داشته باشید.

خواب کافی داشته باشید

کم‌خوابی و کیفیت پایین خواب، یکی از مهم‌ترین دلایل در کنترل استرس است. مهم نیست چه میزان ویتامین برای کاهش استرس خود مصرف کنید، تا زمانی‌که کیفیت خواب شما چندان تعریفی نداشته باشید، از کنترل استرس خود عاجز خواهید ماند.

به یاد داشته باشید بدن شما روزانه به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. به شما توصیه می‌کنیم سعی کنید تلویزیون را زودتر خاموش کرده، موبایلتان را کناری قرار دهید، نور اتاقتان را تا کمترین میزان ممکن، کم کنید و خود را برای یک خواب آسوده آماده کنید.

 

منبع:  

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress-relievers/art-20047257

مترجم: نغمه پیروزی

پیام بگذارید

X