4 فایده شگفت انگیز قهوه

مطالعات گذشته نشان می دهد که قهوه ممکن است اثرات جانبی منفی بر سلامتی داشته باشد، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که قهوه علاوه بر تاثیرات مفید بر سلامتی، باعث تقویت مغز و بهبود حافظه و عملکرد آن در افراد میانسال می شود و همچنین باعث به تاخیر انداختن بیماری آلزایمر می شود.

قهوه و آلزایمر مدت ها است که به یک موضوع جذاب برای تحقیقات تبدیل شده است. اما دلیل آن چیست؟

مدت زیادی است که نوعی بیماری مغزی به نام آلزایمر شناخته شده است. بیماری غیرقابل بازگشتی که تمام حافظه را خالی کرده و خاطرات بسیار قدیمی یا ساختگی را جایگزین آن می کند. با وجود اینکه آلزایمر را می شناسیم، اما همچنان تحقیقات برای یافتن راه درمان و یا جلوگیری از آن ادامه دارد و نتیجه­ ای به دست نیامده است. اما جالب است که بدانید یک نوشیدنی قهوه ای لذیذ، روزی به عنوان مهارکننده این بیماری غم انگیز به دنیا معرفی شود. در این مقاله در مورد فواید شگفت انگیز قهوه و تأثیر آن در پیشگیری از آلزایمر بحث می کنیم.

    1. قهوه می تواند شروع آلزایمر را به تاخیر بیندازد

مطالعات نشان می‌دهد که کافئین و قهوه می‌توانند شروع آلزایمر را حتی در سالمندانی که قبلاً نوعی زوال عقل خفیف را تجربه کرده اند، به تاخیر بیندازند. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین التهاب را در مغز مسدود می‌کند، به‌ویژه گیرنده‌های آدنوزین، که می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای را آغاز کند که شروع به زوال شناختی ذهن می‌کند.

قهوه می تواند چنان تأثیر مثبتی بر التهاب در مغز داشته باشد، به طوری که مشخص شده بزرگسالان بالای 65 سال که سطوح کافئین بیشتری در خون خود داشتند، از ابتلا به آلزایمر جلوگیری یا آن را به تاخیر می اندازند.

چوانهای کائو، متخصص علوم اعصاب، درباره این مطالعه گفت: «این نتایج جالب نشان می دهد که افراد مسن با اختلال حافظه خفیف که سطوح متوسط قهوه می نوشند – حدود سه فنجان در روز – به بیماری آلزایمر مبتلا نخواهند شد یا حداقل یک تاخیر قابل توجه قبل از ابتلا به آلزایمر را تجربه خواهند کرد»

   2.قهوه بر پروتئین کلیدی در بیماری آلزایمر تأثیر مثبت دارد

مشابه پروتئین بتا آمیلوئید (یک پروتئین مخرب مغز است .این پروتئین معمولا در مغز افراد مبتلا به آلزایمر دیده می شود)، پروتئین تاو ارتباط نزدیکی با آلزایمر دارد. تجمع پروتئین در اسکن مغز افراد مبتلا به این بیماری نشان می دهد که درهم‌تنیدگی تاو می‌تواند سلول‌های مغز را از بین ببرد و منجر به زوال شناختی شود.

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که کافئین تأثیر مثبتی بر پروتئین تاو دارد. کافئین یک آنتاگونیست گیرنده آدنوزین است، به این معنی که برخی از گیرنده های مغز را که به ساخت و درهم تنیدگی تاو کمک می کنند را مسدود می کند. محققان امیدوارند که یافته های آنها به دسته جدیدی از داروها برای درمان بیماری آلزایمر منجر شود.

   3.قهوه عملکرد مغز و حافظه را تقویت می کند

مطالعه‌ای که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان داد که بزرگسالانی که قبل از انجام تست حافظه 200 میلی‌گرم کافئین مصرف کرده‌اند، نمرات بیشتری در این آزمون داشتند.

از شرکت کنندگان خواسته شد که به تصاویر نگاه کنند و قرص کافئین را مصرف کنند، سپس یک روز بعد برگردند تا تصاویری را که دیده بودند، تصاویری که ندیده بودند و تصاویری که مشابه بودند، اما یکسان نبودند، شناسایی کنند. محققان دریافتند که کافئین حافظه بلندمدت را با بهبود فرآیند تثبیت تقویت می‌کند تا یادآوری آسان‌تر شود.

توجه به این نکته ضروری است که شرکت کنندگانی که 300 میلی گرم کافئین دریافت کرده بودند در آزمایش به طور قابل توجهی بهتر عمل نکردند و عوارض جانبی منفی مانند احساس بی قراری و سردرد را گزارش کردند.

   4.قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 که می تواند منجر به آلزایمر شود را محافظت می کند

مطالعات نشان داده است که حتی قهوه بدون کافئین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. نویسندگان این مطالعه بیان کرده اند: «در مقایسه با عدم مصرف قهوه، شش فنجان قهوه در روز با 33 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود.» این مطالعه نشان داد که افزایش مصرف قهوه به میزان یک فنجان در روز منجر به کاهش 9 درصدی خطر می شود در حالی که یک فنجان قهوه بدون کافئین در روز منجر به کاهش 6 درصدی خطر می شود. تقریباً 70 درصد از افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می برند به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. مطالعات دیگر حتی نشان می دهد که آلزایمر ممکن است مراحل پایانی دیابت نوع 2 یا حتی دیابت در دوران بارداری باشد.

منبع:  

https://www.alzheimers.net/2014-04-09-benefits-of-coffee

گردآورنده و مترجم: نغمه پیروزی

پیام بگذارید

X